Gulner könyvtár

 

Tartalom:   Könyvtárhasználat   Játékos tanulás   Linkajánló   'Kockafej'   'Kölcsönözhetõ tankönyvek'   A könyvtár pedagógiai programja   Könyvtári munkaterv 2017-2018   Könyvtárhasználati ismeretek | Tanmenet 2017-2018   A tavalyi negyedikes anyag itt elérhetõ

   2017/2018-as év  Látogatók: 6233 tanuló és tanár.  A kölcsönzött könyvek száma: 2302 db
Frissítve: 2018.05.18-án

© A Gulner Gyula Általános Iskola könyvtárának honlapja (támogató üzemeltetõ és szerkesztõ Mészáros István könyvtáros)

Böngészhető adatbázis

A képre kattintva belépünk az adatbázis weboldalára. Keresésre több lehetőség is van: szöveges mezők (3) egyszerű és összetett keresésre, a kulcsszavak listájában vagy a raktári jelzetek listájában kattinthatunk a kiválasztott elemre. A találatok a bal oldali görgethető mezőben jelennek meg (max. 1500). A listában nagyon gyorsan lehet mozogni, s ha a katalóguscédulát is látni akarjuk, a fehér mezős tételszámra kattintva a jobb oldalon jelenik meg.
Tehát a kereső gyors, és a 2012 után beszerzett kiadványok megjegyzései és kulcsszavai sok adatot, információt tartalmaznak. A találatok rövid leírását ki is lehet nyomtatni.

A szolgáltatások digitális háttere gondolattérképen


Összesítő táblázatok az állományról

A könyvtár teljes állománya böngészhetõ formában cím szerint csoportosítva [CD, DVD, könyv, füzet, kazetta, könyv, tankönyv, tartós tankönyv, térkép, VHS kazetta]

Az összes különbözõ címû dokumentum weblapja

Az összes angol nyelvû dokumentum weblapja

A listáknál a böngészõ keresõjét használd: Szerkesztés fül - Keresés menüpont

Menü

Könyvtárhasználat

* Rövid betekintés az ETO világába

Ha alaposan tanulmányozod az egyik katalóguscédulát, könnyen megtaláloda kereshetõ adatokat:pl. a szerzõ neve, a cím egy részlete, raktári jel, a kiadó neve, a megjegyzés egy kulcsszava stb. Ezeket az információkat keresheted az OPAC keresõiben is. Ott egyszerre megkapod az összes találatot cédulaként. Próbáld ki ezt is (a böngészõ keresõjével), az OPAC-ot is.

A 2014-ben kiállított 1956-os anyag bibliográfiája

Kereshetsz az OPAC-ban a következõ kifejezésekkel, nevekkel is, de ott is találsz kulcsszólistát:
Színes ötletek, Fortélyok, Így élt, Képes földrajz, Lázár Ervin, Berg Judit, Rowling, Harry Potter, Bálint Ágnes, népmese. Illyés Gyula, arab, Saint-Exupéry, Dékány András, Brezina, Milne, Móra Ferenc, Móricz Zsigmond, Tamási Áron, Gárdonyi Géza, Verne, Kosztolányi Dezsõ, Kipling, Karinthy Frigyes, Örkény István, Jókai Mór, Lengyel Dénes, Benedek Elek, Cooper, Fekete István, Csukás István, Hegedüs Géza, Földes Péter, Nemere István, Asimov, Ende, Milne, Szabó Magda, London, Jack, Kästner, Geronimo Stilton, Killey, Riordan, Pony

Menü

Tankönyvi listák

* Kölcsönözhetõ tankönyvek

A tankönyvek böngészhetőek az OPAC-ban is (a Raktári jelzetek linkjei gombra kattintva a lista intk.... linkjei dobják ki a találatokat. A találati karton számára kattintva a részletes adatok között megnézhető, hogy egy címhez hány példány tartozik.)

Összes bejegyzett tankönyv címsorrendben

2017/18 (1300 db könyvtári és tanári kölcsönözhetõ példány)

2016/17 (571 db könyvtári és tanári kölcsönözhetõ példány)

2015/16 (2104 db könyvtári és tanári kölcsönözhetõ példány + ingyenes tanulói)

2014-es (142 db tanári példányokkal együtt)

2013-as (548 db)

Menü


Ajándék könyvek

A katalóguscédulák az OPAC adatbázisban tekinthetők meg az ajándékozó nevének beírásával:
Ács Ildikó (szülő), Eőri Vilmos (tanuló), Gábor bácsi, Györgyi néni, Grünvald Mária (szerző), Gyuri bácsi (gondnok), Horváth Szonja (tanuló), Saci néni, Jakobsson Mariann (szülő), Magdi néni, Éva néni (Nemes), Csilla néni, István bácsi, KELLO, Móni néni, Rakó József (szerző), Somogyi Andrea (titkárság), Stibli Anikó, Szabó Henriett, Szántó Enikő, Szilágyi Flóra Hanga (tanuló), Tilinger (edző), Wieland Zsuzsanna (szülő)

Ajándék könyveket már nem fogadunk el a 2018-as költözés miatt.



Menü

A tanulást segítõ linkek

HUNOPAC

OSZK

MEK

MOKKA katalógus

UDC Summary [az új online ETO]

National Geographic

Tanárblog. Tananyagbázis

Távoktatás lap

Az FSZEK Corvina katalógusa

SZIRÉN közös katalógus

SULINET Digitális Tudásbázis

SULINET Hírmagazin


Menü

A könyvtáros kézikönyve

Itt nyithatod meg PDF dokumentumként a könyvtári munkában használt programcsoport felhasználói kézikönyvét.

____Kézikönyv____

Amirõl most olvashatsz:
- az adatbázis-kezelõ telepítése
- a 'gkonyvtar' adatbázis létrehozása
- feltöltés a könyveket leíró rekordokkal biztonsági mentésbõl
- ismerkedés a Java-elõtétprogrammal; elsõ modul a Feldolgozás
- 1. sz. melléklet
az SQL-ASCII nyelven archivált adatbázis
egy olvasható változat, így megtekintheted az egyes táblák szerkezetét
- 2. sz. melléklet
a Java-programcsoport UML diagramját mutatja, valamint egy részletet a 'dokumentumok' táblából


Menü

Gondolattérképek gyűjteménye

Természetesen azt is le lehetne rajzolni, amit most leírok. Gondolattérkép: nekem bejött! Még abban sem vagyok biztos, hogy oktatni kellene a készítését. Persze meg lehet mutatni néhány bevált stílust, egy-két digitális eszköz (program) használatát, de nem ez a lényeg. A gondolatok, emlékképek szabad áradása, a kifejezés kényszere, az ábrázolás öröme, az új kapcsolatok létrehozásának igénye indítja el ismételten a folyamatot.
  Természetesen az alkotó rögtön látja, ha valamelyik 'ismerettérben' üresség van. Ekkor eldöntheti, akarja-e kitölteni azt a fehér foltot. Igénybe veheti mások segítségét. Lehet együtt alkotni. Lehet más forrásokból (könyv, újság, film, internet) plusz adalékokat hozzákapcsolni a már felrajzoltakhoz. De rajzolhat egy kérdőjelet is a vonalra vagy a végére jelezve a befejezetlenséget. Lehet, hogy egy szemlélődő onnan folytatja. Bárki gondolattérképét lehet folytatni. Az átjavítás már kevésbé megengedett, hiszen a laza kapcsolódások miatt sokszor rejtve marad, mi miért került egymás mellé. Jobb tehát a kiegészítés, sőt új térkép is készülhet ugyanabban az ismerettérben. Névterekről már hallottunk (főleg számítástechnikában, ott keressétek), az ismerettér is valami hasonló: azoknak a lazán vagy szorosan összekapcsolt ismereteknek a tere, mely a végtelenségig képes tágulni, ha kreativitásunk képes megtölteni. Ezt a tágíthatóságot teszik lehetővé a mindmap programok végtelen rajztáblájukkal.

Menü
A gondolattérkép mint munkaeszköz és szórakozás

Sokféle térképet lehet készíteni: feladatlapként, beszámolóként, utasításként, szerkezeti ábrázolásként, projekttervként, előadásvázlatként, emlékeztetőként, feleletként, vitaindító gondolatmenetként. Nem algoritmusként, nem hierarchikus elrendezésű folyamatábraként.
  A rajzolás szempontjából nézve kevés előismeretet igényel. A vonalvastagságok variálását, a kapcsolódási pontok kivitelezését, a szövegmegjelenítést, az ikonikus ábrák minőségét el lehet lesni a már kész térképekről. Egy kis gyakorlás után már csak a gondolatok áramlására kell figyelnünk. Az áramlás olyan, mint a megáradt folyó a sok hordalékkal, mi pedig állunk a parton, és csáklyánkkal kihalásszuk az érdekesnek, szükségesnek tartott emlékképeket, ismereteket (szavakat, mondatokat, képeket, hangulatokat és érzéseket). Ezek a folyamatok gyakran napi tevékenységünk közben csakúgy mellékesen zajlanak fejünkben. Jó, ha van nálunk egy jegyzetlap, amire felírhatjuk, ami eszünkbe jut.
  Családi szórakozásnak és tanulási technikának egyaránt kellemes elfoglaltság. Ha tetszik a munkánk, és szeretnénk az asztalunkon vagy a falon látni, elkészíthetjük rajzosabb, színesebb stílusban A3-as méretben, esetleg poszterként. Később is kitűnő társalgási téma lehet egy-egy kész térkép értelmezése. Gyerekeknél hosszú távon jól követhető szellemi fejlődésük, esztétikai érzékük, ismereteik tárházának bővülése.
  A térkép készítését erőltetni nem szabad, ezért nem is ajánlom rendszeresített oktatási tevékenységként. A gyermek is, a felnőtt is megérzi a megnyilatkozás szükségességét. Amit egyébként nem hallgatnának meg, vagy csak mellékesen figyelnének rá, vagy nem is tudnánk úgy elmondani, ahogy lerajzoltuk, azt egy azonnal áttekinthető képben tárhatjuk kollégák, szülők, diákok, barátok kíváncsi tekintete elé. Nyilatkozom magamról, a világomról, szándékaimról.
  Iskolai könyvtárunkban van lehetőség gondolattérképek készítésére. A folyosón, a falakon kiállítjuk őket. Néha kampánytémákkal is próbálkozom a diákoknál, azonban egyértelműen érzékelhető, hogy nem reagálnak a felhívásra. Ez is mutatja, aki az eszközt és a módszert megismerte, belső késztetésének anyagait szeretné képpé varázsolni. A gyerekek maguktól jönnek. Én csak hagyom őket dolgozni.
      István bácsi 2018. 02. 03-án


Menü

Mobilos tanulóprogramok

Programjaim tanulási céllal készültek, de nem helyettesítik sem az oktatókat, sem a tankönyveket, és nem részei semmiféle tanügyi projektnek. Ugyanúgy lehetnek a szórakozás, a játék, mint a tanulás támogatásának eszközei. Használatuk ingyenes (változtatás esetén a GPL az irányadó), a veboldal másolásával bármilyen digitális eszközön tárolhatóak (weblap + könyvtár). A programok terjedelme darabonként 60 és 100 Kb között van. Az összes letöltve 4,2 Mb. Tehát szinte alig foglalnak tárterületet, ami egy mobil esetében lényeges szempont. Internet nélkül is használhatóak mobilon és tableten, ha telepítjük a memóriába vagy SD kártyára. Javascript futtatására képes böngészővel működtethető (Mozilla, Opera, Chrome, Safari stb.). Ha nincs, telepíteni kell. Az én androidos tabletemen a 'Dolphin_V12.0.2_Dolphin_download_new' fut (22 Mb).
  Néhány gondolat a tanítási célú órai alkalmazás lehetőségéről
  Amint azt a gondolattérkép mutatja, számtalan pedagógiai és didaktikai előnye van a betűfejtő programok használatának. Negyedóra játékkal 10-szer annyi problémás szóanyag kerül a tanuló elé, mint egy hagyományos órán. Ennek és az interaktív használatnak a hatásait jól mutatja a térkép. Órán szemléltetésként elég akár két mondat is, hiszen otthon is foglalkozhat a játékkal a tanuló, sőt kijelölhetünk neki mondatokat is.
  Ugyanez igaz a többi programra is. A lényeg, hogy a diák számoljon a gyakorlás és megmérettetés lehetőségével az otthoni tanulási környezetében.   Szórakozásként is kitűnő, hiszen gyerekek, felnőttek egyaránt szeretik kockázat nélkül tesztelni tudásukat (példaként ajánlom az 58 sarkított mondatot tartalmazó ly-j tesztet vagy a hatodikos nyelvtani feleletválasztóst).
  Aki maga is szeretne bekapcsolódni hasonló fejlesztési munkába (tanár, diák, szülő), tekintse meg az itt látható térképeket (logikai modell, használati utasítás).
      István bácsi 2018. 02. 03-án


Menü

Tanulóprogramok csak nagy képernyőre

Az asztali számítógépre, laptopra tervezett programok most is elérhetőek az alább felsorolt linkeken. Némelyik csak ezekben a környezetekben működik jól pl. a Toldi-szótár, az igealakok táblája, a fejszámoló, a hibavadász, a betűrendező, az állítmány típusainak felismerése és a mondatelemző alkalmazások régi felülete.

  1. Az általános mûveltséget tesztelõ BETÛFEJTÕ 246 feladattal

  2. Olvasd a görög mítoszokat, és teszteld tudásodat. A játékos tesztek tartalmáról itt tájékozódhatsz: Ezeket olvasd!

    Interaktív betûfejtõ játék a görög mítoszokhoz (200 feladat)

  3. Interaktív halmazképzõ játék a görög mítoszokhoz (240 kifejezés)

  4. Interaktív párosító játék a görög mítoszokhoz (10 lap / 100 kifejezés)

  5. Interaktív idõrendezõ játék a görög mítoszokhoz (5 lap / 25 esemény)

  6. Preparált tananyaglap interaktív programok linkjeivel

  7. LY vagy j? Interaktív teszt (58 sarkított mondat 3-8. o.))

  8. Helyesírástréning szövegkiegészítéssel az AkH12 szabályai szerint

  9. Helyesírástréning szövegkiegészítéssel az AkH12 szabályai szerint * Nehezebb és hosszabb kiegészítések * A szaktárgyi szövegrészek elhelyezése folyamatos (történelem, biológia, földrajz, matematika)

  10. Hibavadász nagyoknak: helyesírási játék az új 12. kiadású akadémiai szabályzat szerint

  11. Hibavadász apróknak: helyesírási játék az új 12. kiadású akadémiai szabályzat szerint

  12. Helyesírástréning * Válogatás kifejezéshalmazból megadott szempont szerint

  13. Az írásjelek (központozási jelek) használata az AkH12 szabályai szerint

  14. A tulajdonnevek helyesírása az AkH12 szabályai szerint

  15. Interaktív Toldi-szótár hatodikosoknak (14 lap 6-8. o.)

  16. Gyakorolj az igetáblával(4-8. o.)

  17. Gyakorold a szófajok felismerését(6-8. o.)
  18. Gyakorold a szószerkezetek felismerését(7-8. o.)

  19. Szófajok, igealakok. Mondatelemzés 7-8. osztály

  20. Van-e ige a mondatban? Az állítmány típusainak felismerése (7. o., az ofis tankönyv alapján)

  21. Szerkezetek felismerése az egyszerû mondatokban

  22. Történelmi betûfejtõ 5. o. 1. rész [131 feladattal]

  23. Történelmi betûfejtõ 5. o. 2. rész [126 feladattal]

  24. A Római Birodalom * Történelem 5. o. 3. rész [33 feladattal]

  25. Történelemtréning betűfejtős szövegkiegészítéssel (csak fejlesztőknek)

  26. Interaktív képek feladatokkal * vegyes

  27. Számolj fejben!

  28. Képes betûrendezõ

  29. Képes kirakó : Toldi bemutatkozik


      István bácsi 2018. 05. 18-án


Menü